back to basics

Alla inlägg den 30 november 2014

Av Maria - 30 november 2014 17:06


När vi är här i lokalerna, ett gammalt ålderdomshem, så får det bli enkel matlagning. Igår så kokade jag potatis, extra mycket då givetvis, och lagade till laxfilé med citronsås i ugn. Ni vet, den där färdiga såsen man bara behöver hälla ut över fisken.

 

Idag så fick det bli stekt potatis, av den kokta från igår, och så köttfärsbiffar i karl johan/grönpepparsås som jag hade med hemifrån. Såsen har jag naturligtvis lagat med riktig grädde!


Recept på såsen:

Stek Karl Johansvamp, ganska hårt och ganska länge, för annars så känns de ju svampiga

Steksky från biffarna

häll i grönpeppar

en köttbuljontärning

en skvätt kinesisk soya

en skvätt svart vinbärssaft

grädde

maizenamjölredning, så tjock du vill ha såsen


Mycket sallad till, och så svartvinbärsgele`som pricken över i:et. Köpte en flaska vin av de förra ägarna till huset, när vi var där tidigare idag, de är ju gamla bekanta till oss. Ett shiraz-Malbec, fylligt och gott!

Av Maria - 30 november 2014 15:23

   

I torsdags eftermiddag så skrev vi ju på lägenheten, och träffade ju då också köparen. På fredagen hade vi en del bestyr att ta hand om, men så på lördagen åkte vi till Bergslagen. Tog det lugnt hela kvällen, men idag så har vi träffat säljarna vid Huset för att kolla på några saker som vi behöver veta.


Imorgon så är det dags att tillträda vårt nya hus! 

Vi kommer ju att börja att köra dit grejer&pinaler direkt, och jag funderar lite på ett par gamla gungstolar vi har faktiskt. Har också ett gammalt sybord här i våra lokaler, så jag kanske tar med det också.

Det gäller ju att inte övermöblera huset, så sedan får jag lugna mig tills vi fått dit möblerna från lägenheten, för det är ett litet hus.


Jag kommer att åka hem till lägenheten på tisdagmorgon, och då är det bara att börja att packa som en liten iller. Vi kommer att få leva i kappsäck ett tag framöver nu, lite jobbigt, men det blir ju bra i slutändan.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Röstfiske

blogglista.se

Ovido - Quiz & Flashcards